12 ЛИПНЯ -
ДЕНЬ ПАМ'ЯТІ СВЯТИХ ПЕТРА І ПАВЛА
За народними
віруваннями, до обов'язків цих святих входить слідкувати за своєчасним збором
урожаю, можливо, тому, що день цих святих апостолів збігається з початком жнив
у більшості регіонів України:
Святий Петро за
плугом ходить,
Святий Павло воли
водить...
Заздалегідь перед
днем святих Петра і Павла люди за старих часів дуже ретельно готувалися,
зокрема білили хати, прибирали і на подвір'ях, і всередині осель. Зранку
побожні люди святково вдягалися й обов'язково йшли до церкви.
Стародавня
легенда про святого Петра й Господа
Якось саме цього дня йшли вони землею,
оглядали, хто з людей чим зайнятий. І побачили двох дівчат — одна жито жне, а
інша спить під копою — і двох парубків — один у полі працює, а другий під возом
у холодочку дрімає.
Подумали святі й
вирішили попарувати молодих людей, але так, щоб обидві пари з голоду не
померли: працьовита дівчина дісталася лінюхові, а ледача — роботящому хлопцю. З
тих пір, мовляв, так і повелося: чоловік і жінка в сім'ї одне одному
протиставляються за ступенем працьовитості.
За християнським
віруванням, Петро й Павло є також захисниками свійських тварин. Тому цей день
здавна вважався святом пастухів. Оскільки корів випасали переважно підлітки, то
найпишніше празникували на Петра й Павла діти. Матері вдосвіта випікали та
пригощали всіх знаменитими українськими мандриками. Мандрики — це вельми
смаковиті пиріжки, виготовлені з сиру та сметани. З цього приводу існує цікава
легенда. Начебто, мандруючи в цей день, Петро і Павло (вони взагалі полюбляли
мандрувати світом) присіли в обід під деревом, щоб перепочити, і задрімали.
Тим часом непомітно
підкралася зозуля, розв'язала їхню торбинку й витягла звідти мандрику. Але коли
почала їсти, то одразу ж вдавилася. Отож і мовиться: «На Петра-Павла зозуля
мандрикою вдавилася». Це прислів'я пов'язане з тим, що з цього часу птаха
перестає кувати. Вигонячи в поле корів, пастухи брали із собою лише мандрики.
Посередині толоки вони викопували «Петра» — так називали місце колективного
обіду.
На пагорбі, щоб
видно було тварин, рили квадратні канавки такої глибини, щоб можна було
спустити в них ноги. Землю скидали поруч на купку й прикривали дерном. Середину
обкопаного місця, яке правувало за стіл, застеляли скатертиною й викладали їжу.
В обід на толоку приходили батьки з подарунками. Всі сідали за колективний
обід, смакуючи ласощами і частуючи одне одного. Так тривало до самого вечора.
Пастухи розповідали цікаві історії, співали пісень і бавилися в різні ігри.
Корів у цей час доглядали батьки. Надвечір підлітки плели віночки з живих
квітів і прилаштовували тваринам на роги. Перед тим, як вертатися додому,
починали трубити в дуди, виготовлені з коров'ячих рогів. Ними оповіщали селян,
коли виганяли череду в поле. Юних пастухів зустрічали всім селом. Цей звичай
зберігся й дотепер у багатьох селах Прикарпаття та Карпат.
Женучи череду
додому, діти співають спеціальні пастуші пісні, які тут називають латканками. У
всіх місцевостях України поводились з худобою дуже добре, ласкаво, дбали, щоб
вчасно нагодувати, напоїти, почистити хліви і худобину скреблом. Недарма й
складено стільки пісень про худібку, стільки приповідок. Є досить цікаві
нагадування-вірування: «Коли корова розстелюється, не можна нічого з дому
позичати, бо буде теля ревіти»; «Коли перший раз пастух жене корову в поле, то
треба роги лозиною пов'язати, щоб були міцні»; «Коли пастух вперше йде з
коровами в поле, то треба взяти зварене яйце, щоб всі були напашеними цілий рік
і круглими, як яйце» тощо.
Немає коментарів:
Дописати коментар