четвер, 18 червня 2015 р.

Впровадження та використання ІКТ на уроках словесності

(Із матеріалів для конкурсу "Вчитель року 2015", в якому з цікавих причин не взяла участь!!!!!)

... Про використання інтерактивної дошки на уроках читайте уже незабаром...



...« Найбільше значення має не те, що учень використовує новітні технології, а те, як це використання сприяє підвищенню рівня його освіченості»
С.Ерманн

...Використання  ІКТ на уроках словесності: 
- інтерактивні та мультимедійні навчальні блоки
- віртуальна екскурсія

-он-лайн-тестування; тести програми «EasyQuizzy» 
- ресурси PowerPoint 
- ресурси Publisher 
- медіадиктант 
- блоги платформи Blogspot.com 
- педагогічні програмні засоби (ППЗ) 
- Інтернет-ресурси 
-медіатека (аудіо та відеофрагменти, фільми за програмою української літератури ) 
- медіапроект 

-LearningApps.org  (інтерактивні та мультимедійні навчальні блоки ) є сервісом Web 2.0 для підтримки процесів навчання та викладання за допомогою невеликих інтерактивних модулів (вправ). Ці вправи можуть використовуватись безпосередньо як навчальні ресурси або для самостійної роботи. Учні вже не уявляють уроків мови та літератури  без LearningApps.org . І я тежжж
-Віртуальна екскурсія - це уявна мандрівка до музею чи на виставку. До кожного відеосюжету розроблені відповідні завдання, які учні виконують під час уроку. Таким чином, віртуальна екскурсія знайомить учнів з Україною та світом, видатними людьми, сприяє їх розвитку навіть в умовах, коли справжня екскурсія з певних причин неможлива. Прикладом можуть слугувати віртуальні екскурсії до усіх музеїв Львова.

-Он-лайн-тестування сьогодні, безумовно, - найбільш затребуваний вид роботи з української мови і літератури. Комп'ютер дозволяє перевірити всі відповіді, а у багатьох випадках він не тільки фіксує помилку, але досить точно визначає її характер, що допомагає вчасно усунути причину. Саме тому на різних типах уроків здійснюю попередній, поточний контроль знань, умінь школярів з української мови та літератури, застосовуючи тести успішності на всіх етапах дидактичного процесу. Тестові завдання надзвичайно вдало можна формувати на інтерактивній дошці. Як відомо, є спеціальні програми, проте це можна робити й без них, розташувавши кожне запитання та варіанти відповідей на нього на окремому слайді. Такі тестові завдання зручно використовувати під час тематичного оцінювання, аудіювання тощо. 


-Ресурси Power Point (схеми, таблиці, інтерактивні плакати) використовую як демонстраційні, навчальні засоби ІКТ, що логічно доповнюють, систематизують матеріал уроку. Виконання завдань із таблицею у програмі Power Point дозволяє, використовуючи ефекти анімації, оперативно перевірити виправлене учнями. На уроках мови без презентації PowerPoint вже не можу обійтися, адже учні візуально краще сприймають правила, які в підручниках не так вже й доступно сформульовані. 
Літературні уроки показують, шо завдяки презентаціям учні краще «бачать» той період, в якому народився письменник. 

-Ресурси Publisher дозволяють оформити досліджений матеріал у вигляді різноманітних публікацій: газет, буклетів, бюлетенів, плакатів тощо. Це може бути публікація інформаційного характеру, з випереджувальною метою навчання, як до уроків,  так і до позаурочних заходів: Тижнів та Декад з різних предметів, виховних годин, «круглих столів», бесід, «портфоліо» тощо. 

-Педагогічні програмні засоби (ППЗ) використовую для організації індивідуальної роботи учнів на уроці, для унаочнення нового матеріалу під час його пояснення. Залежно від функцій, які виконує ППЗ, можна запропонувати таку їх класифікацію: інформаційні навчальні засоби( підручники, посібники, енциклопедії, словники, довідники ), демонстраційно-моделюючі програмні засоби (відеофрагменти, аудіофрагменти), тестові програмні засоби, «репетитори». У моїй «педагогічній скриньці» - тестові комп’ютерні програми з української мови : «Рідна мова. 5 клас», «Рідна мова. 6 клас», «Рідна мова. 7 клас», «Рідна мова. 8 клас», «Рідна мова. 9 клас», «Рідна мова. 10 клас», «Рідна мова. 11 клас»». Це різнорівневі комплексні завдання, що поєднують у собі репродуктивні і творчі елементи. З метою якісної підготовки до ЗНО у старших класах використовую електронну
програму із серії «Зовнішнє незалежне оцінювання. Українська мова та література на 200 балів» (Тернопіль, Сорока Білобока). У співпраці з учнями 9-11 класів створено електронні тести (MyTest, EasyQuizzy) за темами програми ЗНО, зокрема «Фонетика», «Лексикологія», «Фразеологія», «Морфологія: дієслово, займенник, прислівник, службові частини»; тестові комп’ютерні програми з української літератури: «Українська література. 5 клас», «Українська література. 6 клас», «Українська література. 7 клас», «Українська література. 8 клас», «Українська література. 9 клас», «Українська література. 10 клас», «Українська література. 11 клас». 
-Медіапроект організовую за правилами проектних технологій, розробленими програмою «Intel Навчання для майбутнього». Ось теми двох реалізованих проектів: «Весь світ читає Шевченка» (блог до 200-річчя Т.Г.Шевченка; учні зайняли перше місце на районному та міському конкурсі учнівських проектів за програмою «Іntel. Навчання для майбутнього»; робота була презентована під час музейного уроку в рамках проекту «Єдиний освітньо-культурний простір»); «О слово рідне, що без тебе я?..»
(Проект «Іншомовна словоманія» тренінгу за програмою "Іntel. "Навчання для майбутнього"). Результати презентуються на підсумковому уроці з теми (якщо діти працювали з випереджувальною метою, то результати дослідження подаються на першому (оглядовому уроці). 
-Інтернет-ресурси в навчальному процесі використовую як джерело отримання інформації, спосіб спілкування, інструмент участі в телекомунікаційних проектах. Служби та сервіси мережі Інтернет мають величезний інформаційний потенціал. Своє завдання у роботі за цим напрямком бачу в тому, щоб навчити учнів правильно використовувати наявне інформаційне поле, критично оцінювати Інтернет-джерела. Для цього використовую такі завдання: підготувати повідомлення про цікавий епізод з життя письменника на основі 2-3 паперових та електронних джерел (5-7 кл.), підготувати повідомлення на лінгвістичну тему «Говорімо правильно» (Короткий словник антисуржику). Цікавим напрямком роботи є Інтернет-спілкування (форум,чат, конференція,семінар). 
-Наступним кроком моєї роботи щодо впровадження ІКТ у навчальний процес є організація дистанційного навчання – блоги платформи Blogspot.com для забезпечення діалогу між учителем та учнем при територіальній віддаленості. Так створено: 

- блог «Мовний світ» (http://nibokura.blogspot.com), 
- блог «Українська мова » (http://nmova.blogspot.com/), 
- блог «Українська література» (http://nliter.blogspot.com/), 
мета яких - удосконалення роботи за напрямками: робота з обдарованими дітьми, робота з учнями, що довго хворіють або знаходяться на індивідуальному навчанні, підготовка до ЗНО, контрольних робіт, уроків позакласного читання, літератури рідного краю тощо. 
-Знаю, що диктант – давно відома форма перевірки знань, проте його використання у мультимедійному форматі відкриває нові можливості, дозволяє економити час. Серед видів медіадиктантів на уроках української мови надаю перевагу розподільному, вибірковому, творчому, самодиктантові тощо. 
Щодо видів літературних диктантів, репрезентованих у комп’ютерних технологіях, то інтерес у школярів викликає диктант портретний, хронологічний, цитатний, що містить документи, фотографії, таблиці, ілюстративний матеріал, аудіо- та відео фрагменти, скомпоновані у послідовному порядку, що дає змогу найбільш повно й яскраво розповісти учням про життєвий і творчий шлях письменника чи поета. 
Самодиктант у мультимедійному форматі набагато ефективніший. На дошці – текст із пропущеними буквами та розділовими знаками (бажано, щоб у кожного учня був такий самий друкований текст ). У процесі роботи учні пояснюють вживання букв і розділових знаків, роблячи на дошці відповідні записи. Отже, економиться час та необхідність записувати текст у зошити. 

-Медіатека (аудіо та відеофрагменти, фільми за програмою української літератури) – це відтворення тих епох, в яких жили та творили українські письменники. Не залишають байдужими учнів перегляди фільмів або їх фрагментів за прочи­таними програмними текстами, телепередач про письмен­ників, що вивчаються у шкільному курсі українсь­кої літератури, наприклад, про Івана Багряного, Олександра Довженка, Лесю Українку, Михайла Коцюбинського, Івана Нечуя-Левицького, Тараса Шевченка, Маркіяна Шашкевича, Емму Андієвську та багатьох інших. 
 А як потрібні засоби ІКТ на уроках розвитку зв’язного мовлення: лист, адреса (5 клас); твір-оповідання за жанровою картиною (6 клас); відгук на твір мистецтва; анотація, бібліографія (10 клас). 

Окрему статтю можна писати про фразеологізми української мови, без яких не обходиться щорічне ЗНО з української мови, мовні олімпіади, конкурси, Всеукраїнська українознавча гра «Соняшник» і яких так мало в підручниках!!! Саме з цією метою і створила сторінку «Скринька фразеологізмів» блогу «Мовний світ».  

...Сьогодні затребувані ті вчителі-предметники, які володіють педагогічною технологією та крокують в ногу з сучасністю. Як говорив А.Дістєрвег : «…Учитель повинен свідомо йти в ногу з сучасністю, пройматися і надихатися силами, що пробудилися в ній. Жалюгідна кожна людина, що відстала від свого часу; поява ж учителя молоді, який сам живе в минулому, викликає лише співчуття всіх людей, які живуть у ногу із своїм часом і мислять суголосно зі своїми сучасниками». 
На підставі представленого матеріалу можу стверджувати, що від здатності вчителя дати гідну відповідь на виклики ХХІ століття залежатимуть долі мільйонів поки що маленьких українців, та й, власне, майбутнє України...



Немає коментарів:

Дописати коментар

Контактна форма

Назва

Електронна пошта *

Повідомлення *